El Lloc de Ciències Socials, Geografia i Història, Educació Ético Cívica, Educació en la Religió Católica, Educació per a la Ciutadania, coordina, programa i avalua aquestes matèries en l'Educació Secundària Obligatòria.
1.-Educació Secundària Obligatòria:
A semblança de l'etapa educativa anterior (Primària), encara que amb un pes relatiu diferent, es mantenen els dos pols bàsics i complementaris del coneixement de la realitat:
El relacionat amb l'experiència personal i el socialment compartit i organitzat en disciplines científiques. Al llarg de l'Educació Secundària Obligatòria es manté la tensió entre ambdós:
L'experiència dels alumnes i els seus esquemes previs de coneixement continuen sent un referent imprescindible en el procés de selecció i organització dels continguts d'aprenentatge significatiu; però l'estructura social i disciplinar de l'àrea cobra una importància creixent que ha de manifaquestar-se en els continguts bàsics.
L'ensenyança d'aquaquesta àrea s'encamina que els alumnes adquirisquen els conceptes, procediments i actituds necessaris per a comprendre la realitat humana i social del món en què viuen, proporcionant-los la possibilitat de:
Analizar, comprendre i enjudiciar els trets i els problemes centrals de la societat en el moment actual.
Conèixer, comprendre i valorar críticament i la comunitat humana i social en els seus distints àmbits.
Apreciar la riquesa i varietat del patrimoni natural i cultural.
Comprender els fenòmens i processos que tenen lloc en el territori com a conseqüència de la complexa interacció entre els agents humans i la naturalesa; analitzar la seua localització i distribució; entendre les diferències i contrastos entre societats i grups en funció de factors naturals i humans, en particular econòmics; prendre consciència de la fragilitat dels equilibris ecològics i de la creixent responsabilitat humana en el manteniment dels mateixos, i, en suma, entendre la vida dels grups humans sobre la superfície terrestres i els seus principals condicionants.
Conèixer el fonament i els mecanismes de les societats, analitzar i comprendre els fets i fenòmens socials en el context global en què es produïxen i analitzar els processos de canvi històric en la societat preguntant-se pel sentit del progrés en l'evolució de les societats.
Consolidar i desenvolupar en els alumnes les actituds i hàbits característics de l'humanisme i de la democràcia, adquirint independència de criteri i juí crític per a valorar amb rigor i ponderació fets, accions i opinions, desenrotllant actituds de tolerància i valoració d'altres cultures i de solidaritat amb els individus i grups desfavorits, marginats i oprimits, i assumint una posició crítica entre els valors i actituds androcéntricos de la nostra cultura.
Adquirir capacitats relacionades amb el maneig crític de la informació i dels mitjans que la canalitzen i processen, en especial els de les noves tecnologies de la informació i de la comunicació.
Les consideracions fetes fins ací proporcionen alguns criteris per a la selecció i organització dels continguts. Aquests criteris poden agrupar-se en tres tipus d'eixos: temàtics, de procediments i d'actituds, que formen l'estructura central de continguts de l'àrea.
Els eixos temàtics conjuguen els diferents referents disciplinars amb les intencions formatives de l'àrea; així cada eix facilita un nucli homogeni de conceptes, procediments i actituds que posteriorment es desenrotlla i concreta en diversos bloc de continguts:
L’eix Societat i Territori aborda les manifaquestacions i processos que es donen en l'espai geogràfic com resultat de les interaccions entre el medi físic i l'activitat humana. Així mateix, daquestaca els procediments d'informació cartogràfica i d'anàlisi multifactorial, i les actituds relatives a la conservació del medi ambient i la solidaritat entre els pobles de la Terra. En aquest eix temàtic la geografia és el referent disciplinar prioritari, si bé integra igualment aportacions de l'economia, la sociologia i l'ecologia.
L’eix Societats històriques i canvi en el temps S'ocupa de l'estudi sincrònic de les societats i cultures com a conjunts d'elements interrelacionats i també dels processos d'evolució i canvi en l'experiència humana, dóna prioritat als procediments relatius a la cronologia, el tractament de les fonts històrica i l'anàlisi multicausal i intencional i, entre les actituds, a la valoració del patrimoni històric i a la tolerància i el relativisme cultural. En aquest eix, la Història, la Història de l'Art i l'Antropologia són els referents disciplinares principals.
L’eix El món actual s'ocupa dels fets i conceptes relacionats amb les qüestions i trets centrals que caracteritzen la vida en les nostres societats contemporànies. Dóna prioritat als procediments relacionats amb el tractament de la informació que faciliten els mitjans de comunicació de masses i a la seua utilització com a instruments per a l'argumentació i el debat, així com a les actituds de solidaritat, tolerància i responsabilitat en els assumptes col·lectius. L'eix no té una vinculació disciplinar clara ni exclusiva, encara que és el més adequat per a arreplegar les aportacions de l'economia, la política i la sociologia.
Els Eixos de procediments i actituds travessen tots els blocs de contingut, contribuint així a donar a estos homogeneïtat i a subratllar els elements comuns de tot l'àrea.
Es daquestaquen, en particular, els Procediments següents:
Indagación i investigació com a forma d'accedir al coneixement. Els procediments impliquen identificació i formulació del problema, així com les corresponents hipòtesis i conjectures, observació i arreplega de dades, organització i anàlisi de les dades, confrontació de les hipòtesis, interpretació, conclusions i comunicació de les mateixes. No es tracta de preparar futurs investigadors, sinó de mostrar als alumnes de manera pràctica com treballen els geògrafs, historiadors i científics socials, com fonamenten els seus troballes i quins problemes i obstacles han d'afrontar.
Tractament de la informació: En les disciplines d'aquesta àrea són importants les capacitats relatives a l'arreplega i registre de dades, l'anàlisi crítica de les informacions, les inferència, el contrast, la síntesi interpretativa i el juí avaluador.
La explicació multicausal: Els alumnes han de ser introduïts en la comprensió i en l'anàlisi dels nombrosos factors causals, personals o impersonals, que intervenen en la determinació dels fenòmens humans i socials, així com del paper que les intencions i motivacions de les persones exercixen en eixos fenòmens, sense caure en explicacions simplistes i aquestreotipades.
Hi ha, també eixos d'actituds que són comuns en tota l'àrea:
El rigor crític i la curiositat científica.
La conservació i valoració del patrimoni.
La tolerància i la solidaritat.
Objectius:
L'ensenyança de les Ciències Socials, Geografia i Història en l'Educació Secundària Obligatòria té com a objectiu:
1.-Identificar i apreciar la pluralitat de les comunitats socials a què pertany, participant críticament dels projectes, valors i problemes de les mateixes amb plena consciència dels seus drets i deures i rebutjant les discriminacions existents per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra circumstància personal o social.
2.-Identificar els processos i mecanismes bàsics que regixen el funcionament dels fets socials, utilitzar aquest coneixement per a comprendre les societats contemporànies, analitzar els problemes més apressants de les mateixes i formar-se un juí personal crític i raonat.
3.-Valorar la diversitat lingüística i cultural com a dret dels pobles i individus a la seua identitat, manifaquestació actituds de tolerància i respecte per altres cultures i per opinions que no coincidixen amb les pròpies, sense renunciar per ESO a un juí crític sobre les matèixes.
4.-Identificar i analitzar a diferents escales les interaccions que les societats humanes aquestablixen amb els seus territoris en la utilització de l'espai i en l'aprofitament de recursos naturals, valorant les conseqüències de tipus econòmic, social, polític i mediambiental de les mateixes.
5.-Identificar i analitzar les interrelacions que es produïxen entre els fets polítics, econòmics, culturals, que condicionen la trajectòria històrica de les societats humanes, així com el paper que els individus, hòmens i dones, exercixen en elles, assumint que aquests societats són el resultat de complexos i llargs processos de canvi per al futur.
6.-Valorar i respectar el patrimoni natural, cultural, lingüístic, artístic, i social, assumint les responsabilitats que suposa la seua conservació i millora, apreciant-ho com a font de gaudi i utilitzant-ho com a recurs per al desenrotllament individual i col·lectiu.
7.-Resoldre problemes i dur a terme estudis i xicotetes investigacions aplicant els instruments conceptuals, les tècniques i procediments bàsics d'indagació característics de les Ciències Socials, la Geografia i la Història.
8.-Obtindre i relacionar informació verbal, icònica, aquestadística, cartogràfica... a partir de distintes fonts, i en especial dels actuals mitjans de comunicació, tractar-la de manera autònoma i crítica d'acord amb el fi perseguit i comunicar-la als altres de manera organitzada i intel·ligible.
9.-Realitzar tasques en grup i participar en discussions i debats amb una actitud constructiva crítica i tolerant, fonamentant adequadament les seues opinions i propostes i valorant la discrepància i el diàleg com una via necessària per a la solució dels problemes humans i socials.
10.-Apreciar els drets i llibertats com un èxit irrenunciable de la humanitat i una condició necessària per a la pau, denunciant actituds i situacions discriminatòries i injustes i mostrant-se solidari amb els pobles, grups socials i persones privats dels seus drets o dels recursos econòmics necessaris.
11.-Reconéixer les peculiaritats del coneixement científic sobre el social, valorant que el caràcter relatiu i provisional dels seus resultats o l'aportació personal de l'investigador són part del procés de construcció col·lectiva d'un coneixement sòlid i rigorós.
2.- Batxillerat:
El Departament, al coordinar, programar i avaluar les matèries d'Història del món contemporani, Història d'Espanya i Història de l'art, té en compte la triple finalitat educativa del Batxillerat:
Finalidad de formació general: Es concreta que ha d'afavorir una major maduresa personal en els que ho cursen, en la seua capacitat general i també en les capacitats específiques que es corresponen amb els àmbits culturals de cada modalitat.
Finalidad d'orientació: Ha de contribuir a perfilar i desenrotllar projectes formatius en els alumnes, que es concretaran en posteriors estudis i en la vida activa.
Finalidad propedèutica o preparatòria: Ha d'atendre's de manera que el Batxillerat assegure-les bases per a eixos estudis superiors, tant universitaris com de formació personal.
2.1.- Història del món Contemporani:
Es praquesta atenció prioritària al coneixement dels processos que han modelat la realitat immediata de què formen part els alumnes a fi d'aportar claus suficients per a la comprensió de les transformacions que s'han produït en els dos últims segles, contribuir a l'adquisició dels valors propis de l'humanisme occidental i proporcionar una visió més àmplia, a escala mundial, que permeta acostar-se amb respecte a àmbits culturals distints del propi.
Objectius:
Conèixer i analitzar els fets més significatius de la història del món contemporani, situant-los en el temps i en l'espai, daquestacant la seua incidència sobre el present.
Explicar i interrelacionar els canvis socioeconòmics, polítics i de mentalitat col·lectiva característics dels dos últims segles.
Manejar de manera adequada la terminologia acceptada per la historiografia, aplicant-la a la Història contemporània.
Analizar les situacions i problemes del present, amb una visió que transcendisca els enfocaments reduccionistes, i que conduïsca a una percepció global i coherent del món.
Fomentar la sensibilitat davant dels problemes socials actuals, potenciant una actitud crítica i un sentit responsable i solidari en la defensa dels drets humans, els valors democràtics i el camí cap a la pau.
Comprender la Història com una ciència oberta a la informació i als canvis que brinden les noves tecnologies.
2.2.- Història d'Espanya:
El Departament, al programar aquesta matèria té en compte els canvis introduïts pel RD 3474/2000, i que es justifiquen pel fet que l'estudi d'aquesta matèria constituïx l'única ocasió que té un ciutadà espanyol que ingressa en la Universitat o en la vida adulta de conéixer la Història del seu país, tractada de manera contínua i global, i atenent tant als elements comuns com als diversos.
Objectius:
Identificar, analitzar i explicar, situant-los en el temps i en l'espai, els fets, personatges, problemes, etapes i processos més significatius de l'evolució històrica, comú i diversa d'Espanya i les nacionalitats i regions que la integren.
Distinguir i valorar els trets permanents dels processos de transformació i canvi en els diferents períodes.
Adquirir una visió de l'evolució històrica d'Espanya en el seu conjunt i en la seua pluralitat. Situar aquest procés històric en el context d'Europa i del món.
Expresar raonadament idees pròpies sobre aspectes bàsics de l'evolució històrica d'Espanya.
Desarrollar una sensibilitat compromesa, responsable i activa amb la democràcia i els drets humans.
Consolidar actituds i hàbits de tolerància entre els diversos pobles d'Espanya.
2.3.- Història de l'Art:
L'objecte d'estudi d'aquesta matèria és l'obra d'art com a producte resultant de la intel·ligència, creativitat i actuació humana en diàleg permanent amb el temps i l'espai. Aporta a l'alumne els coneixements necessaris per a l'anàlisi, interpretació i valoració de les obres d'art a través del llenguatge de les formes i del pensament visual.
Objectius:
Comprendre i valorar els canvis en la concepció de l'art i l'evolució de les seues funcions socials al llarg de la història.
Entender les obres d'art en la seua globalitat, com a exponents de la creativitat humana, susceptibles de ser disfrutades per si mateixes i valorades com a document testimonial d'una època i cultura.
Reconèixer i diferenciar les manifaquestacions artístiques més daquestacades dels principals estils de l'art occidental, situant-los en el temps i en l'espai i valorant la seua pervivència en etapes posteriors.
Conèixer, disfrutar i valorar el patrimoni artístic i contribuir a la seua conservació com a font de riquesa i llegat que ha de transmetre's a les generacions futures.
Contribuir a la formació del gust personal, a la capacitat de disfrutar l'art i a desenvolupar el sentit crític, aprenent a expressar sentiments propis davant de les creacions artístiques.
Un dels objectius principals del Departament d'Humanitats, es proporcionar a l'alumnat la formació i la informació necessàries per millorar la comprensió del Món, i amb això intentar que siguen capaços d'adoptar actituds més responsables i crítiques front als problemes que aquest mostra. A més d'aquest objectiu bàsic, i al llarg de tota la seua escolarització en l'ESO, també és preten aconseguir els següents objectius generals:
Així doncs, uns curs en el
que s'imparteisquen les assignatures de Ciències Socials, Religió, Educació per a la Ciutadania, Educació Moral i Cívica..., no haurà estat satisfactori, encara que
l'alumne conega bé tot el progràma bàsic exigit en cada nivell, si no pensa i repon de forma conseqüent en tot allò que hem treballat. Per tot això, molts dels
components d'aquest Departament pensem que cal treballar les unitats amb una visió pràctica i aplicable a l'entorn en el que es mouen els nostres
alumnes.
Fitxers adjunts (2)Saber llegir
Documents per a treballar (Viure més i millor)
Qüestionari de treball Nadal
Programació de CMC 2009/2010
UNED. Grau de Ciències Ambientals
L'adquisició dels coneixements i competències assenyalats possibilitarà als
graduats en Ciències Ambientals l'exercici de la seva professió en un ampli ventall de camps, entre els quals destaquen de forma especial els
següents:
1. Formació i educació ambiental 2. Recerca 3. Sistemes de gestió de qualitat ambiental a l'empresa i organitzacions. Auditories 4. Gestió ambiental en l'administració 5. Consultoria i avaluació de l'impacte ambiental 6. Tecnologia ambiental industrial 7. Gestió del medi natural
Membres del Departament:
|
Jose Angel Martínez’s Presentations on SlideShare
http://pedrocolmenero.wordpress.com/category/historia-4%C2%BA-eso/
http://pedrocolmenero.wordpress.com/category/historia-mundo-contemporaneo/
Trabajo sobre Daens
Cine para vivir la Historia del profesor José Miguel González
ACTIVIDADES SOBRE PELÍCULAS del profesor José Miguel González -
.
Ortografía
http://www.livingspanish.com/Reglas-ortografia-A.htm . Reglas de ortografía.
.
Didáctica de las ciencias sociales
http://clio.rediris.es/ Proyecto Clío
http://www.histodidactica.es/ Didáctica de la Historia
Competencias básicas en internenes
http://redesformacion.jccm.es/escuela2/cursos/escuela2/PDF/tema13.pdf Escuela 2.0
Opositor.
http://www.oposinet.com/ Geografía e Historia
Temario preparado por iniciativa del proyecto Clio
....
SITIOS WEBS DE EDITORIALES CON RECURSOS: